2015. február 6., péntek

Holacracy Kormányzási meeting - Governance meeting

Belépő kör (Check-in Round)
Célja: Vedd észre, hogy mire irányul a figyelmed és engedd el.
Fontos: Légy jelen és figyelj! Ekkor alapozódik meg a meeting.

Adminisztratív lépések
Célja: Tisztázni a rendelkezésre álló időt. (Pl.: befejezés időpontja, logisztika, szünet)

Napirend összeírása (Agenda Building)
Célja: Napirend összeírása címszavakban.
A résztvevők feszültségeiből a Facilitátor összeírja a napirendet. A feszültség nem kerül bemutatásra. Nincs vita, megbeszélés. 

A napirendi pontok feldolgozása
Célja: Valamennyi feszültség feldolgozása a rendelkezésre álló időben
A facilitátor a rendelkezésre álló időt arra használja, hogy lehetőleg minden napirendi pontot fel tudjanak dolgozni. Minden egyes napirendi pont egy feszültség, ami az Integratív Döntéshozási Folyamattal kerül feldolgozásra.

Záró kör:
Célja: A meeting tanulságainak az összegyűjtése
Minden résztvevő megoszthatja a meetingel kapcsolatos meglátásait. Nincsen vita, megbeszélés

Holacracy taktikai meeting - Tactical meeting process

Belépő kör (Check-in Round)
Célja: Vedd észre, hogy mire irányul a figyelmed és engedd el!
Fontos: Légy jelen és figyelj! Ekkor alapozódik meg a meeting.

Mérőszám ellenőrző kör (Metrics)
Célja: Számszerűsíthető képet alkotni a jelen helyzetről.
Minden egyes szerep, amelyhez van mérőszám rendelve, beszámol a legfrissebb adatokról.

Ellenőrző lista kör (Checklist Round)
Célja: A rendszeres feladatok áttekintése.
A Facilitátor Szerepenként felolvassa az ellenőrző listákat.
A Szerepek viselői tételesen reagálnak, miszerint ellenőrizték, és megtették a kötelességük, vagy nem ellenőrizték azokat.

Projekt frissítések (Project updates)
Célja: Lekövetni a kör kulcs projektjeinek az állását.
A Facilitátor felolvassa a Kör “projekt listájának/táblájának” a tételeit és rákérdez, hogy van-e előrelépés. A projekt tulajdonosa vagy azt mondja, hogy nincs előrelépés, vagy röviden ismerteti, hogy mi történt az utóbbi alkalom óta. Kérdéseket van lehetőség feltenni, vita, egyeztetés nincsen.

Napirend összeírása (Agenda Building)
Célja: Napirend összeírása címszavakban.
A résztvevők feszültségeiből a Facilitátor összeírja a napirendet. A feszültség nem kerül bemutatásra. Nincs vita, megbeszélés. 

Témák feldolgozása
Célja: A felsorolt feszültségek feldolgozása a rendelkezésre álló időben
Az egyes témák feldolgozásához: 
- A Facilitátor megkérdezi: Mire van szükséged?
- A napirendi pont tulajdonosa elmondja, más reagálhat
- A Titkár leírja a kért és elfogadott feladatokat
- A Facilitátor megkérdezi: Megkaptad, amire szükséged volt?

Záró kör:
Célja: A meeting tanulságainak az összegyűjtése
Minden résztvevő megoszthatja a meetingel kapcsolatos meglátásait. Nincsen vita, megbeszélés

2015. január 6., kedd

I do holacracy - 2014 retro

I let myself to enjoy the online Holacracy Practitioner Certification Assessment during the Christmas Holidays. I was excited in a positive way to take this test. My first try in the beginning of December resulted in 69%. I did not prepare since I wanted to have a clear picture about my level. After waiting two weeks and learning from my mistakes I finished the test with 97%. This was a perfect way to close my 2014 holacracy efforts.



This blog is only one part of my holacracy journey. I started it because I desperately needed something like this. To be accurate, I wished for some other guy's report on holacracy. I wanted to learn, to try, to do holacracy following someone else's real life guidance. I believed and still believe that holacracy is something that will slowly bring a paradigm shift in organizational cooperation. So I chose to become the other guy and started reporting to you.

First I had no clue where to start. The few holacracy stories, rare case studies lacked in depth information to start building on. My employers were not fully convinced and both of us had higher priorities to spend our money on than to finance a holacracy training. So we chose an introductory event in Vienna held by Brian Robertson. That was the starting point.

We are currently experimenting in two organizations. Doctusoft has grown from 25 to 40 employees during this year. One third of the company runs on holacracy in a more or less orderly way. The rest of the company is mixed: partly agile, partly self governing, partly waterfall project management. We did not sign the constitution but the CEO, István is holding the space for us. Great guy! Respect for that! Also respect to my collagues who undertook the pain of facing themselves in governance and tactical meetings. I received and learnt a lot from them! Thank you guys!

The other organization was founded in 2013 September. With some friends and colleagues in Budapest we started a group to share best practices in the field of organizational and personal development and leadership. It is not surprising that the group - called Circle43 - now runs on holacracy as well. First it was just a practice to talk about, but soon it became the operating system. First I held the role of the Facilitator in the anchor circle, currently I serve as Lead Link. My colleagues supported me a lot and we grew together personally and as a group as well. Thanks Fellows!

I read several books this year but two of them helped me significantly to put holacracy in a more understandable context. Getting to know Ken Wilber's Integral Theory, the concept and the nature of holon and holarchy enlightened several aspects of holacracy. Also Frederic Laloux's Reinventing Organizations was a revelation for me. He drew a roadmap for every organizational developer, and also drew a detailed picture of the major paradigm shift we live in today. Great books! Great authors!

Several communities provided me valuable inspiration and feedback such as the Holacracy groups on facebook and Linkedin. I have also found help and inspiration in John Kellden's Conversation g+ community and George Pór's Mindful Together facebook group.

I want to express special thanks to Bence Ganti who helped me to overcome hardships in my role as a change agent. Also to Mieke Byerley who is my New Zealander conversation partner with whom we had deep discussions on several not so obvious issues of holacracy. 

In 2013 q3 I believed that I deploy holacracy alone in 6 months. By the end of 2013 I had learnt that it might take the whole of 2014 with the help of some colleagues. Now I see that we made a tremendous job by continuously transforming our culture while growing the company and delivering the projects. I don not set deadlines anymore because I only focus on the next horizon. I have a transformation program in my mind and some fantastic friends and colleagues to collaborate with. I believe there is a lean way to build up transformational capacities for the organization, so the transformational leaps may need less effort and pain even if it is necessary.

Finally I would like to thank the Partners of HolacracyOne for being stewards of this elegant and powerful organizational concept. Guys, thank You for providing all the materials and resources for free, for taking the time and answering my questions and now for the new online practitioner assessment.

The show will go on! :)

2014. október 22., szerda

About measuring holacracy 2.

Last time I wrote about the need. In this post I would like to establish a common ground for those who are interested in measuring holacracy by trying to answer the core questions below. Without these we can not really go on.
  1. What is holacracy?
  2. What nature of holacracy do we want to measure?
  3. What are our paradigms?
I believe it is important to try to answer these questions precisely. Let me picture why.

Imagine a red Ferrari viewed by a single young adult guy. From his point of view the Ferrari is a luxurious sport car. He finds the driving experience its core nature. Without measuring it we already know that the driving experience of the Ferrari is outstanding.

What can compete with a cool Ferrari in respect of a driving experience.

Now imagine the Ferrari from the point of view of a young little girl in her pink-and-pony years. Looking at the Ferrari she sees a flat red car and finds its color the core nature. For her a pink horse carrier has a greater esthetic value.

When its about color some may find pink cars more attractive than red cars.


I dare to state that holacracy is not widely understood. Just read its critiques. To measure it a common understanding needs to be established at least between those who collect and those share data about it. Why? Because to measure you need the data (or responses) out of the people who experience holacracy from the inside. We need to speak a common language.

So let us define: What is holacracy?

To start with I collected all available data from HolacracyOne. Great thanks for that! These information gave me a strong start. But I still felt a gap. Because of my paradigm I missed some aspects.

But what is my paradigm? And how does that affect my thinking? How could I say that mine is right? How could I see through it and adjust the definition to the measuring purpose? Even the step of adjusting can be self-justifying in cases. 


To answer this I used three clarifying questions that let me be experiential, reflective and iterative.
- What are the best possible descriptions I can give to holacracy?
- Through what lenses, worldviews or paradigms do I make these descriptions?
- Integrating and iterating on the answers for the above questions can I improve the present descriptive definition?

What is my paradigm?

I made my last (until now) definition of holacracy by the help of the AQAL framework (by Ken Wilber) and the organizational worldview system of Frederic Laloux that is also based on the Integral Theory and spiral dynamics.

The AQAL framework. Using the quadrants help to change the point of view while observing anything. 

To serve measurability I separated my descriptive definition to four parts. These parts describe holacracy as follows.


Subjectively:

Holacracy as I personally experience it while I work in a holacratic organization.


Objectively:

Holacracy viewed as a thing objectively from the outside.

Intersubjectively:

Holacracy as our shared experience, while we work and live in a holacratic organization.


Interobjectively:

Holacracy viewed as part of a larger social and economic system

Thanks for your patience!

The descriptive definitions of holacracy...

to further iterate on. To use them for measuring purposes. To debate about...


Subjectively:

Holacracy is a cooperation practice that helps practitioners to build their capacities in consciousness about organizational, role and personal purpose, mainly by surfacing tensions.


Objectively:

Holacracy is a comprehensive practice for structuring, governing and running an organization by creating clarity, empowering practitioners on a system level and distributing decision making to relevant roles.


Intersubjectively:

Holacracy is a cooperation practice that provides us a shared experience of the organization's purpose, a shared understanding of our values and principles.


Interobjectively:

Holacracy is an agile (evolutionary) social technology for purposeful organizations. It is described as a closed system, renewed periodically by versions and written in legal language

Next question please! :)

What core nature of holacracy do we want to measure?

I used the same framework, the AQAL quadrants. I had my hard time to choose one for each quadrant but I will go into details only later. 


Subjectively: Consciousness.

Holacratic operation forces the participants to face their reactions, emotions and their ego every day. This consciousness focuses directly on the accountability of work, the domains a circle or a role has and the authority and lead functions distributed to steward a purpose. This consciousness indirectly may unveil parts of the individual's purpose.


Objectively: Efficiency

Efficiency in decision-making, in holding meetings, in working a self-managing way, in aligning circle and role purposes, and gathering information via transparency.

Intersubjectively: Shared mindfulness

Shared mindfulness as an ongoing engaged shared presence, work and communication of conscious individuals. Shared mindfulness about our current reality, our story and our everyday life.

Interobjectively: Competitiveness.

Competitiveness by adoption to the market via the purpose, connecting to the customers in distributed authority, having the constitution culturally embedded in legal context, having Holacracy One as a steward constantly updating the system.


Conclusion for now

When measuring holacracy some may see its purposefulness, some may see its efficiency the more important aspect. Some of us may feel it important to observe its cultural aspects. I encourage us to look at it integrally through all the quadrants.

Please feel free to comment and criticize! It needs to be tested. I would appreciate any suggestions, insights regarding the scale and method of measurnig! I would also be grateful for any specific questions you would use for measuring purposes! If you are interested, please think about and indicate your intent about participating in a measuring survey!

I plan to continue this post by working on the measuring method of the specific quadrants.

I would like to thank the inspiration of this work for the HolacracyOne team, the Doctusoft team, the Circle43 team and to members of the Holacracy Linkedin Group, especially Mieke and Michael. Thank You All!

2014. október 15., szerda

About measuring Holacracy 1.

I suppose holacracy is usually sold by great stories, testimonials and reasoning around key values. I have bought the idea about a year ago in a taster workshop, but I was unable to resell it the same way.

For a long time I thought I was missing a piece. Luckily I was patient enough to let time work for me and by now it turned out that mostly others missed pieces. Also today there are some fellows who have actually found their pieces. But that is far from enough.

Missing a piece may mean missing a whole different prespective.

During getting to know holacracy I have learnt that human consciousness has typical stages. On top of that it is not surprising that human cooperation has the very same stages. Between developmental stages there is a need to make a leap. And that leap is frightening. It is a crisis for the mind. It is a crisis for the cooperation as well. But adoption is always a result of a crisis. In some cases a proactive one, in others a reactive one.

What I did not see when I dived into this complex organizational transformation project that I tried to force more than one step a time.

To be able to adopt holacracy you have to be prepared to change several things at once:
- The way you look at work
- The way you do your work
- The way you communicate at work
- The way you do meetings prepare and make decisions
- The way you govern, build strategy and sense operations

All this at once. That is the hard part. It is such a cultural shock that even very intelligent people back off when trying it. Some do it consciously and admit their hardships while others explain themselves that holacracy is wrong. I admit I backed off several times.

Our mind protects itself from accepting new perspectives. It is a risk for our integrity. 


I came to the conclusion that there is a clear need for data and facts that lie behind the great stories and testimonials. I want to start a conversation with you about measuring holacratic operation. Some future holacracy users demand tangible results as rewards. For some ROI is simply necessary to start a deployment.

In a next post I will further explore the ways how holacratic operation could be measured. Please do not hesitate to join in a conversation about it.

2014. szeptember 29., hétfő

Mi az a holacracy? – De röviden ám!

Sok olyan kérdést, kérést kaptam, hogy ugyan mondjam el, mi az a holacracy. De röviden ám! És ne legyek bonyolult!

Hát eddig jutottam. Az alábbi négy bekezdés azért négy, mert bár a tömörség volt az igény, ha az alábbi leírásból bármi is kimarad, akkor már nem pontos a meghatározás. Fontosnak tartom ugyanis a megértés szempontjából, hogy mi a holacracy önmagában szubjektíven és objektíven, valamint tágabb kontextusában szubjektíven és objektíven.




A holacracy egy átfogó gyakorlat, amelynek része a munka szervezése, irányítása és a szervezet működtetése. Fő jellemzője a döntéshozás elosztása a szervezetben, amihez rendszerszinten hatalmazza fel a munkatársakat, akik így lépésről-lépésre önmenedzselő partnerekké válnak.

A Holacracy felszabadítólag hat a szervezetben dolgozó egyénekre, miközben az elválasztja a munkahelyi szerepeiket a személyüktől. 

Tágabban tekintve a holacracy egy teljes cégre kiterjesztett agilis módszertan, amelynek az alapvető szabályait egy jogi nyelven megfogalmazott alkotmány rögzíti.

Együtt alkalmazva a holacracy szabályait, a szervezet küldetését motiváló, közvetlen élményként tapasztalhatjuk meg. Egyértelművé válik a szervezetnek azt a rendeltetése, amit a piacon, a tágabb közösségben és a mi életünkben egyaránt betölt.

2014. augusztus 30., szombat

Vízióökológia

Mi a vízió? Talán egy elképzelt kép, amit a jövőbe gondolok, és amelynek a vonzásában létezem.

Mi egy szervezet víziója? Talán egy olyan kép, amelyet a szervezet vezetője és mindazok, akiket ebbe bevon, együtt alkotnak a kívánatos, vonzó, motiváló jövőről.

Mi ennek a víziónak az ökológiája? Talán mindazon tényezők összessége, amelyek ennek a képnek a kialakulásához hozzájárulnak. Talán a vezető személye, szocializációja, a szervezet kulturális és társadalmi kontextusa, a gazdasági helyzet és sok egyéb felsorolható elem összessége. 

Talán nem. Talán egy kép ökológiája inkább egy értékkészlet, ahogy egy látvány egy adott perspektívából bontakozik ki. Vízióökológia címmel adtam elő röviden pár gondolatot a Kürt Akadémia Klub augusztus 28-i azonos címet viselő estjén. Nagy vonalakban az alábbiak hangzottak el. 




Többek között Frederic Laloux úttörő munkája, a Reinventing Organizations alapján úgy vélem egy szervezet víziójának meghatározását alapjaiban határozza meg az, hogy maga az együttműködés milyen tudatossági szintet ért el. Ebben a vezető szerepe az elsődleges.




A szervezeti és együttműködési tudatosság lépcsőzetesen - eddig 5 lényegi lépésben - alakult az elmúlt évezredek folyamán és feltehetőleg ez így is fog folytatódni. Az egyes lépcsők, szintek meghaladása újabb és újabb vívmányokkal gazdagította az együttműködő partnereket. A szervezeti vízió kialakításához pedig egyre szélesebb értékkészlet vált elérhetővé.



De mi ebből a sok elméletből a gyakorlati útravaló. Talán annyi, hogy ha nem hajt minket nagy átalakító hév, hanem a meglévő alapon szeretnénk finomhangolni az együttműködést, nézzünk őszintén a szervezeti víziónkra és pontosítsuk azt a valódi -  az uralkodó paradigmánk - természete szerint.

Ha szeretnénk a személyes és az együttműködési potenciált a meglévő alapokon túl is kibontakoztatni, ha szeretnénk egy lépcsővel feljebb lépni, nagyobb mélység fölé merészkedni, akkor a megfogalmazott vízióhoz komolyan vett változásmenedzsmentre és abban résztvevő érdekeltekre van szükség.



Az előadáshoz köszönöm a teret a Kürt Akadémiának, az inspiráló partnereket a Circle43 tagjainak, a mindennapi kísérleti közeget pedig a Doctusoft nagyszerű csapatának!